Sheilas sjakkskole

Sjakktrening for alle nivåer

Burde du spille i en høyere klasse?

Ett av spørsmålene jeg fikk i dag på Oslo Sjakkfestival var knyttet til et litt morsomt sammentreff.

En av deltagerne skal spille landsturrneringen i juli og ratingmessig hører han akkurat nå til i klasse 3, men reglene gir ham mulighet til å spille i klasse 2. For mindre enn ett døgn siden hørte jeg følgende ferske episode fra podkasten til ChessDojo: Should I Play Up

Det finnes selvsagt ikke ett riktig svar som passer for alle, men i podkasten kommer de med flere gode refleksjoner. Kanskje du – eller barnet ditt – står i samme situasjon?

Jeg har hatt mange samtaler om dette gjennom årene med elevene mine, og rådene mitt har variert. I dag sa jeg omtrent dette:

Hvis du velger å spille i en høyere klasse, bør du sørge for at det er verdt det. Du blir ikke automatisk en bedre sjakkspiller av å møte sterkere motstand. Skal du spille opp, så gjør det ordentlig:

En god forberedelse er mer enn åpningsvarianter og – viktigst av alt – analyser partiene grundig i etterkant, både med ord og varianter.

Det er ofte der den virkelige gevinsten ligger.



Kommentarer

Ingen
Logg inn for å skrive en kommentar.